Převod nemovitosti na nového vlastníka – čemu se rozhodně nevyhnete?

Stáhněte si e-book zdarma

V 10 kapitolách určených pro prodejce nemovitostí se dozvíte, jak zvýšit hodnotu domu či bytu a prodat je za pár týdnů.

Prodej nemovitosti je úspěšně za vámi, smlouvy jsou podepsané, kupní peníze odpočívají v bezpečné úschově u notáře. Poslední krok – a váš někdejší domov bude mít nového majitele. Ke zdárnému dovedení prodeje do konce je třeba totiž nemovitost na kupce převést.

A to znamená jednání s úřady. Naskakuje vám při pomyšlení na byrokracii husí kůže? Neděste se – jednání s katastrálním úřadem sice neujdete, s mými radami to ovšem bude procházka růžovým sadem.

Co vše je součástí byrokratického kolečka při převodu nemovitosti na nového majitele? A co nesmíte podcenit a vynechat?

Bez kupní smlouvy to nepůjde

Základem převodu nemovitosti je podání návrhu na vklad do katastru. Podává jej stávající majitel objektu a zjednodušeně řečeno v něm katastrální úřad „vyzývá“, aby jako nového majitele zapsal kupce, který za dům či byt zaplatil nemalou částku.

Nezbytnou součástí vkladu je i kopie kupní smlouvy, s ověřenými podpisy buď avokáta, notáře nebo z Czech pointu. Právě z ní totiž úředník finančního úřadu vyčte kupní cenu – a dále s ní bude operovat např. při stanovení výše daně z nabytí nemovitosti.

Schválení návrhu na vklad trvá několik týdnů až měsíců, k nabytí nemovitosti dochází zpětně –ode dne, kdy byl návrh na úřad podán. Přičemž u každého převodu je potřebné počítat s 20-ti denní ochrannou lhůtou po podání návrhu, po kterou katastrální úřad nesmí zapsat nového vlastníka. Teprve po této lhůtě se začne podáním zabývat.

Nepodceňte přípravu smlouvy

Bez solidní, právně prověřené kupní smlouvy prodej nemovitosti ani nezvažujte. Ačkoliv úřad její kopii pro účely převodu vyžaduje, převod kupní částky na prodávajícího už nekontroluje.

Stačí malá chyba a z amatérsky sestavené kupní smlouvy se stane bezcenný kus papíru. Ve výsledku nebudete mít ani peníze, ani prodávanou nemovitost.

Bojíte se daně? Mám pro vás dobrou zprávu

Od loňského listopadu platná novela zákona o nabytí nemovitých věcí přináší úlevu všem, kteří svůj byt či dům prodávají. Povinnost splacení daně z převodu nemovitosti přenáší nově na kupujícího. Ten musí daň ve výši 4 % z prodejní částky zaplatit nejpozději do konce 3 měsíce od chvíle, kdy se stal právoplatným majitelem objektu.

Jednejte férově

Vedou proti vám úřady exekuční řízení, visí nad prodávanou nemovitostí strašák nevyřešených majetnických poměrů? Ani nemyslete na to, že byste tyto skutečnosti zájemcům o koupi domu zatajili.

Ceny nemovitostí i počítačová gramotnost lidí dnes letí vzhůru – a je téměř jisté, že potenciální kupec si prodávanou nemovitost prověří do posledního šroubku, poslední dlaždice.

A co elektřina a plyn?

…a voda a komunální opad? I to je samozřejmě potřeba na nového majitele převést.

Většina vodáren a dalších institucí si naštěstí uvědomuje zaneprázdněnost moderního člověka; převod proto umožňuje prostřednictvím internetového formuláře, využít lze i služeb telefonního operátora.

A pozor – nezapomeňte ani na převod komunálních odpadů!

Stáhněte si e-book zdarma

V 10 kapitolách určených pro prodejce nemovitostí se dozvíte, jak zvýšit hodnotu domu či bytu a prodat je za pár týdnů.

 

Jiří Šimon - výjimečné realitní služby
Jsem profesionální makléř, odborník na realitní trh – a moje práce je mým koníčkem. Za sebou mám 17 let praxe a více než 500 prodaných domů, bytů i pozemků. Jmenuji se Jiří Šimon a pomohu i vám prodat vaši nemovitost za nejvyšší možnou cenu a především v požadovaném čase. Jsem zvyklý nemovitosti prodávat – ne jen nabízet!
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů